01 Mac 2011

PERGI KE CYPRUS

SEBAGAI Setiausaha Dewan Negara saya diberi peluang menjadi setiausaha, delegasi Parlimen Malaysia di persidangan CPA (Commonwealth Parlimentary Association) ke -39 di Cyprus, mulai 3 September hingga 11 September 1993.



Malaysia diwakili oleh ahli-ahli Parlimen dan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri. YB Chor Chee Heung (sekarang Datuk) menjadi ketua delegasi. Ahli-ahli Parlimen yang lain ialah YB Senator Neo Tuan Cheng  dan YB Wahab bin Suhaili. Sebelum persidangan bermula semua delegasi  dari negara-negara dalam Komonwel dibawa melawat ke tempat penting dan bersejarah di Pulau Cyprus.

Rombongan Parlimen Malaysia telah dibawa melawat ke Utara Cyprus yang bersempadan dengan Turkish Cyprus. Dalam perjalanan dalam bas pelancong kami telah melalui satu tasik yang besar yang kononnya ada cerita dongeng yang menakjubkan di mana waktu bulan penuh akan keluar seorang wanita yang cantik dari tasik itu .Dengan yang demikian ramailah orang yang terpengaruh dengan cerita itu datang menghendap kejelitaan wanita tersebut tetapi kehampaan saja yang mereka terima.



Cerita ini terus diceritakan kepada sesiapa yang melalui tasik berkenaan. Agaknya daripada teori inilah sesetengah pihak menggunakan pembohongan yang berulang-ulang akhirnya yang bohong tadi dipercayai oleh rakyat yang bertaraf otak kalkatu, otak burung dan otak kuda. Oleh yang demikian adalah wajar setiap rakyat di negara demokrasi berparlimen menambahkan ilmu pengetahuan supaya tidak ditipu sepanjang masa oleh pihak -pihak yang terus hidup dan berkuasa dengan mengkudakayukan marhaen yang sepatutnya dapat bantuan yang adil dan saksama.

Sekembali dari "per-conference tour" barulah persidangan  CPA kali ke-39 dirasmikan oleh pihak yang berwajib. Di persidangan pleno ketiga-tiga perwakilan parlimen Malaysia memberi ucapan yang berkisar dalam isu pelancongan dan hak-hak asasi kemanusian.



Kebanyakkan perwakilan yang berucap membangkitkan isu kedamaian dunia dan peranan Seketariat Komonwel dalam membantu negara-negara dalam Komonwel khasnya  di Afrika yang kebanyakkan miskin dan mundur. Seperti biasa ucapan yang sedap didengar tetapi tindakan mengatasi isu kemiskinan dan buta huruf tidak serius dilaksanakan.



Inilah yang  berlaku di kebanyakkan persidangan CPA dan juga IPU, yang miskin terus  miskin yang kaya terus kaya. Pejuang-pejuang demokrasi kena yakin untuk mengatasi masalah kezaliman dan ketidakadilan terus bermaharajalela di bumi Allah yang akan binasa bila kiamat berlaku,mestilah meletakkan kebajikan ramai daripada kepentingan peribadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan