06 Ogos 2012

PERISTIWA LUCU DI MAJLIS MENGANGKAT SUMPAH DI DEWAN NEGARA

gambar hiasan


Semasa saya memegang jawatan Setiausaha Dewan Negara; Parlimen Malaysia
pada tahun 1989 hingga 1995, saya mendapat pengalaman yang memalukan seorang Ahli Dewan Negara/ Senator dari MIC yang mewakili BN.  Majlis angkat sumpah diadakan di dalam dewan, Dewan Negara disaksikan oleh semua Senator-senator dan Pegawai-pegawai Kerajaan yang datang bertugas. Ada juga orang awam sebagai pemerhati yang datang dengan kebenaran Parlimen Malaysia. Di waktu majlis angkat sumpah ini ada 11 Senator baru yang perlu mengangkat sumpah di hadapan Tuan Yang Di Pertua (Presiden Senate). 

Apabila sampai giliran Senator daripada MIC beliau tampil kehadapan. Biasanya Y.B Senator akan mengangkat tangan kanan dengan melafazkan ucapan yang berbunyi ”saya yang telah dilantik menjadi Ahli Dewan Negara dengan ini mengangkat sumpah ....... tetapi apa yang terjadi ahli MIC  tadi telah berkata ”saya yang telah dilantik menjadi Ahli Dewan Negara dengan ini mengangkat  SAMPAH .... Maka ketawalah semua yang berada di dalam Dewan. Saya yang berada di depan meja Setiausaha Dewan tidak dapat membetulkan kesilapan itu, disebabkan nanti Senator daripada MIC itu bertambah malu, upacara yang mulia ini terpaksa diteruskan walaupun salah dari sisi Bahasa Melayu.


          Pergi ke kedai membeli rempah
                   Digunakan untuk memasak kari
          Berbeza sampah dengan sumpah
                   Diketahui orang yang bistari



Tiada ulasan:

Catat Ulasan